torsdag 11 december 2014

Utvärdering bild åk 9


Bild 1: 
Planering/ skiss: Vi fick i uppgift att göra ett ord ”levande”. Bilden är inspirerad från filmen Frosen nu när julen börjar närma sig. Jag hade först tänkt rita bilden på papper bara. Men beslutade sedan att ha det lite mer i 3D när jag såg att så många andra byggde upp sina bilder. 

Material: Blått A4-papper, pipränsare i röt, grönt, orange, vitt, gult och svart; vit penna, vadd, ståltråd, lim, sax, limpistol.

Arbetsgång: Jag började med att rita upp bilden på ett vitt A4-papper, då kunde jag se hur stort jag kunde ha det. Som jag tidigare skrev så var min plan att bara ha pennor och papper, men för att få det lite mer levande ändrade jag mig till att bygga på pappret. Vadden och ståltråden hämtade jag på slöjden och pipränsarna fanns i bildsalen, det är en pipränsare i mitten utav bokstäverna sen försökte jag limma på vadden men det var lite trassligt att få det snyggt när det mest stod åt alla håll som man tydligt kan se på O:et i Ö:et så jag säkrade även med ståltråden virad runt om. Då var bokstäverna i grunden klara, utom att jag hade ett O istället för Ö. För att göra det lite festligare så gjorde jag ena pricken till en snögubbe och den andra till små snöbollar uppställda i en pyramid. Jag satte ihop dem genom klippa korta bitar av vita pipränsare och rulla ihop och sedan limma ihop dem med limpistol. När jag hade de här delarna limmade jag fast bokstäverna på det blåa pappret.  
Efter det fixade jag bara lite med bakgrunden och liknande, tex satte jag på julgranskulor på S:et återigen av pipränsare, men i rött och grönt denna gång. Jag formade en gul till en stjärna som jag sedan satte på toppen utav N:et och klippte ut några snöflingor som jag satte fast på pappret, men använde sen en vit penna istället för att få bilden lite renare i och med att det är så mycket på den i övrigt. 

Folk förstod att den var inspirerad från Frosen och tyckte den var lite rolig. Själv tycker jag nog den var lite klyddig och det ser även ut som att någon från låg-/mellanstadiet skulle kunna gjort den.   


Bild 2:
Planering/ skiss: På det här arbetet hade jag faktiskt ingen skiss och ingen plan från början, utan jag gick runt lite i bildsalen och för att det är vår första lektion på dagen hade jag nyligen druckit kaffe som gav mig idén när jag såg kopparna. Då tänkte jag inte att det skulle bli just såhär utan kanske att de skulle hänga i öronen och att det skulle stå Kaffe och inte Coffee. Jag kunde på tag på malt kaffe och bönorna i personalrummet och det frys-torkade i mitten tog jag hemifrån.

Material: Malt kaffe, kaffebönor, frys-torkat kaffe, vit och röd filt, klister & limpistol, tunn canvas-tavla, brunt papper och frigolit.

Arbetsgång: Jag började med att göra rent kopparna pga att de stått där ett tag, men det var fortfarande kvar lite färg på sidorna. Vårt uppdrag var att göra en bild som beskrev ett eget valt ord så jag var tvungen att tänka ut hur de skulle sitta. Kopparna är lite mer åt det kvadratiska hållet nertill så man får platta sidor som jag kunde använda till bokstäver. Ordet kaffe består utav fem medan coffee utav 6 stycken bokstäver. Alltså skulle resultatet bli mer symmetriskt om jag valde coffee och vred på de tre kopparna så två utav sidorna syntes. Jag tycker att om man hade haft fler koppar skulle de bli lite för mycket och tar också mycket onödig plats. 
För att inte slösa tre hela koppar kaffe så bröt jag några bitar frigolit och hade upp till mitten utav kopparna och sedan limmade jag på ett brunt papper ovanför som täckte frigoliten och gav en jämn yta. Sen penslade jag på ett lager med lim på två utav kopparna och hällde i malt respektive kaffebönor. Det frystorkade hade jag inte med mig vid det tillfället så jag kunde passa på att dekorera kanterna i väntan på att limmet skulle torka. Det blev lite som en cocktail-kant som jag gjorde genom att doppa kanten i lim och sedan i malt kaffe. På de andra kopparna har jag också dekorerat men inte riktigt på samma sätt, i den med malt kaffe i så satte jag på bönor och på den med bönor i satte jag på malt men med ett annat lim som var mer flytande för att få en annorlunda effekt på den. Sen på nästa lektion när jag hade med det frys-torkade kaffet så limmade jag på ett lager utav det. I den andra koppen var det lite glest med bönor för att inte alla kommit i limmet så jag använde mig utav limpistol för att sätta fast ytterligare några till men den bruna bottnen var tänkt att kamouflera lite vilket den också gjorde. Vid det här laget var det bara ordet kvar på kopparna och till det använde jag pensel, lim och det malda kaffet som jag sedan strösslade över. Ordet kom fram bättre än förväntat.
Nu behövde jag någonting för att koppla ihop kopparna och jag kunde inte hänga dem som jag först tänkt för de blev såpass tunga att ordet inte visades så fint då. Efter att ha bollat några idéer så kom jag fram till att göra det som en duk. En begagnad canvas-tavla hade jag som grund och satte sedan över vit filt som jag limmade fast på undersidan och sedan röd filt i rutor på ovansidan. Till rutorna kunde jag inte använde flytande lim utan behövde använda klister för att det inte skulle synas igenom. För att få ett lite mer avslappnat resultat så strödde jag lite malt kaffe över ”duken” och satte dit kopparna, den i mitten lite bakom dem andra två. Kopparna sitter inte fast i tavlan men står ändå stabilt så tyckte inte det var nödvändigt. Jag blev ganska nöjd med det här arbetet och tänkte ut hur det skulle bli undertiden jag jobbade. 

1 kommentar:

  1. Din första bild är inte alls mellanstadiemässig. Tvärtom kan det krävas ganska stor teknisk skicklighet att göra en bild så att den ska "se" barnslig ut. Det märks att du lagt ned mer tid på kopparna än på "SNÖ". Personligen tycker jag "SNÖ" är den charmigare av de två, även om "COFFEE" är sådär desajnat läcker.

    SvaraRadera